Nje lajm shume i gezuar!
Dy regjisore shqiptare fitojne financimin e Ministrise se Kultures Italiane per dy projektet e tyre. Edmond Budina dhe Namik Ajazi jane fitues te ketij financimi te rendesishem qe na mbush me optimizem. Urime!
http://www.cinema.beniculturali.it/Notizie/4073/66/lungometraggi-opere-prime-e-seconde-cortometraggi-giovani-autori-di-interesse-culturale-con-contributo-prima-sessione-i-vincitori/
ALBAscript, a promising development for the future of the Albanian film industry
A journey through Albanian themes, with a line-up of projects using drama and comedy to address the current concerns of Albanian society and refreshing feedback on stories that draw on the totalitarian past. This is how one might describe the recent script developing workshop ALBAScript, made possible thanks to the partnership between the Albanian Film Center and Cineuropa.
Filma të Bekim Fehmiut në Festivalin e Filmit në Pogradec
Në edicionin e këtij viti janë në konkurim afër 100 filma nga të gjithë vendet e Ballkanit. Jashtë konkurimit janë edhe 50 të tjerë. Pjesmarrës në festival janë disa nga figurat më të spikatura të kinematografisë shqiptare si: Reshat Arbana, Mirush Kabashi, Robert Ndrenika, Pirro Milkani, Ndriçim Xhepa, Guljejm Radoja, Tinka Kurti, Dhimitër dhe Roza Anagnosti, Niko Kanxheri, Esat Musliu, Saimir Kumbaro, Xhevdet Ferri etj.
Presidente nderi e Festivalit është Margarita Xhepa. Juria e festivalit është e përbërë nga pesë anëtarë, të gjithë autoritete në fushën e kinematografisë, dhe të gjithë joballkanikë. Festivali do të shoqërohet edhe me disa aktivitete të tjera: Në bashkëpunim me UNESCO një grup kineastësh të rinj do punojnë në një projekt të veçantë, i cili ka për qëllim që, nëpërmjet videdokumentarëve, të evidentojë vlerat ende pak të njohura turistike të zonës. Punimet e tyre do shfaqen në natën e fundit duke u ndarë çmime për punimet më të mira. Një koloni piktorësh, studentë të Akademisë së Arteve në Tiranë, nën drejtimin e prof. Vladimir Myrtezaj-Groshi do të punojë përgjatë një jave duke realizuar peisazhe nga Pogradeci. Këto punë do të ekspozohen në galerinë e qytetit natën e fundit. Në odeonin e qytetit, në një ekran të madh, do të shfaqen çdo natë filma shqiptarë të tipit komedi. Një ekspozitë pikture nga autorët Anastas Kostandini dhe Arben Theodhosi do të jetë e hapur në galerinë e qytetit përgjatë gjithë ditëve të festivalit./KultPlus.com
Roland Sejko nominato Cavaliere dell’Ordine della Stella d’Italia
ORGANIZOHET KONFERENCA E AMBASADOREVE 2016 – KULTURA AMBASADORI ME I MIRE
Special issue of Kinokultura devoted to Albanian cinema
The Kinostudio Shqipëria e Re, in Tirana, Albania, founded in 1952 by the dictator Enver Hoxha with the initial support of the Soviet Union. This building once housed Albania’s national film studios and their national film archives. Today, it is home to the Albanian National Center of Cinematography, the Marubi Academy of Film and Multimedia and several Albanian TV studios. POLITICAL AND FILM HISTORY INTERSECT
More than twenty years have passed since the fall of Hoxha’s regime, yet there is still much resistance to a re-examination of Albania’s state sponsored film productions. For this reason, many have languished in inadequate vaults and are now in danger of being lost forever. The Albanian Cinema Project is working to preserve and restore these films and to open up an international public dialogue that will encourage Albanians and others to view these films in a different light. AN OVERVIEW OF ALBANIAN FILM HISTORY
In 1920, the Perparimi (Progress) Theater opened in the southern port city of Vlore, followed by cinemas in Shkodra, Berat and the capital city of Tirana. By the time the Italian fascists invaded Albania, there were 18 movie theaters in the country. During the Italian occupation, there were several attempts to start a film industry. Before the Germans took over in 1943, a young cineaste, Mihallaq Mone (1917-1984) shot several documentary shorts and even attempted to direct the country’s first feature– TAKIM NE LIQEN (Meeting at the Lake)– with the leading star of Romanian film, the Albanian actor Kristaq Antoniu. With the communist takeover in 1944, Enver Hoxha, under Soviet and Yugoslav guidance, quickly realized the power of film as a propaganda tool. The first Albanian documentary, KOMANDANTI VIZITON SHQIPERINE E MESME DHE TE JUGUT (The Commander Visits Central and Southern Albania) chronicled the dictator’s travels through the country. The Albanian film industry finally got underway on July 10, 1952 with the inauguration of the Soviet-built ‘New Albania’ film studio complex (Kinostudio) on the outskirts of Tirana. At this time, students were sent to Czechoslovakia and the Soviet Union to begin their filmmaking studies, among them the future directors Dhimiter Anagnosti, Viktor Gjika and Piro Milkani. The first ‘New Albania’ fiction feature was a co-production with the Soviet Union, SCANDERBEG (1953), an epic about the 14th century warrior who held off the Turkish occupation until his death. Directed by the Russian Sergei Yutkevich and featuring Albanian actors, the film showcased several astonishing battle sequences and went on to win the International Prize at the 1954 Cannes film festival. A notable period in Albanian filmmaking followed, with the first entirely homegrown production, Kristaq Dhamo’s TANA (1958) and continued through the next decade with Hysen Hakani’s moving DEBATIK (1961) and TOKE JONE (Our Land, 1964). In 1967, the partisan drama NGADHNJIM MBI VDEKJEN (Triumph Over Death), co-directed by Gezim Erebara and Piro Milkani, introduced the leading actors Timo Flloko and Rikard Ljarja to the big screen. With Albania’s break from the Soviet Union and subsequent expulsion from the East bloc, the country entered into an alliance with Maoist China. Bypassing the revolution occurring in world cinema, Albanian motion pictures became a propaganda tool bereft of stylistic innovation. However, some films were successfully produced outside the tight strictures of the regime, most notably Muharrem Fejzo and Fehmi Hoshafi’s uproarious comedy KAPEDANI (Captain, 1972), Anagnosti’s LULEKUQET MBI MURE (Red Poppies on the Wall, 1976) and Rikard Ljarja’s SKETERRE 43 (Hell 43,1980), but they were the exceptions to the rule. Surprisingly, for a country isolated from much of the world, Albania produced an average of thirteen movies a year between 1975 and 1990. Since owning a television was still a luxury for Albanians, cinema attendance averaged around 20,000,000 seats sold in 450 indoor and outdoor theaters annually. This means that every inhabitant of the country attended ten films a year. From the time of TANA (1958) until 1995, 270 feature films, 700 documentaries and 150 animated films were produced in Albania. A fortunate outcome of the closed regime of Enver Hoxha is that the film archives managed to keep track of nearly all of the features, shorts, documentaries, newsreels and animated films produced in Albania since 1952. The archives also holds film stills, posters, press books, screenplays, continuity scripts, musical scores and many other production elements that are often lost in more dispersed collections. This is also another reason why the move to more sound storage facility is essential to saving these important documents of Albanian cinema. The two decades of transition since the 1991 collapse of the communist system have been difficult for Albanian cinema. Though the former ‘New Albania’ became the Albafilm Studios, production was reduced to a trickle by the 1990’s, with an average of one or two films produced annually. In 1996 The National Center for Cinematography(QKK), sometimes referred to as the National Film Center, which was created by the Albanian government and decreed according to the “Law on Cinematography nr. 8096, datë 29.04.1996, article 3,” also took up residence in the former Kinostudio Despite this difficult transition, several talented filmmakers have emerged eager to give voice to the Albanian experience, among them Fatmir Koci (TIRANA YEAR ZERO, NEKROLOGJI), Gjergj Xhuvani (SLOGANS, DEAR ENEMY) and Bujar Alimani (GAS, AMNESTIA). http://www.thealbaniancinemaproject.org/albanian-history.html
|
La Comunità Europea ha stanziato nuovi fondi per l’audiovisivo
Il Fondo europeo per gli investimenti ha annunciato che presto saranno disponibili 121 milioni di euro per l’industria creativa
In questi giorni, poco dopo la notizia dell’imminente uscita del Regno Unito dall’Unione Europea – la cosiddetta Brexit – sembra che l’Europa stia trovando tutti i motivi per far pentire gli inglesi. Visto che il cinema è anche industria ed economia, non si devono sottovalutare le conseguenze che l’esito del referendum avrà anche sull’industria cinematografica inglese che – come tutte quelle dell’UE – beneficiava dei fondi comunitari. Tutto questo presto potrebbe non essere più valido per le produzioni britanniche che magari presto rimpiangeranno i vecchi tempi (o così forse ci piace pensare a noi tutti tristi per la “perdita” di un paese così importante).
GIFFONI ALBANIA DAY
Starton edicioni i tretë i DEA International Film Festival
Edicionin e tretë të DEA International Film Festival (18-25 Qershor 2016) e mbështet Ministria e Kulturës, Qendra Kombëtare e Kinematografisë, Bashkia Sarandë dhe Bashkia Gjirokastër, që krijojnë atmosferën mikpritëse për kontributet nga e gjithë bota. Specialistët e kinemasë, drejtorët e disa festivaleve të tjera evropiane të filmit, por dhe aktorët, regjisorët, producentët dhe gazetarët e ftuar i japin aktivitetit gjallërinë dhe komunikimin shumëdimensional, që kinemaja gjithnjë premton dhe realizon.
Shqiperia perfaqesohet ne Edicionin e 62° te Taormina Film Festival
Shqiperia perfaqesohet ne Edicionin e 62° te Taormina Film Festival me filmin dokumentar PRITJA, regjia Roland Sejko.
21 vende marrin pjese ne kete konkurs nderkombetar te rendesishem.
Filmi PRITJA eshte financuar nga Qendra Kombetare e Kinematografise.
L’ATTESA, Roland Sejko torna al documentario dopo il successo di Anija, David di Donatello per il miglior doc nel 2013. Il film è in concorso al Taormina Film Fest e prende spunto dal viaggio in Albania di Papa Francesco del 2014 per fare una dissezione della dittatura comunista albanese, dichiaratamente l’unico paese ateo del mondo.